Co je to atribuce a atribuční model?

Atribuce

Přisuzování. Přiřazení vlivu. Přiřazení příčiny danému jevu. 

Atribuce jako pojem samozřejmě není ryze marketinová záležitost. Přidělování podílu vlivu událostem se řeší ve všech možných oblastech.

Atribuční modely

Model na jakém budeme přisuzovat. Model můžete mít i svůj vlastní. Ovšem vždy je nutné plně rozumět modelu a mít k němu definici (popis).

V marketingu sledujeme spoustu metrik. Jedna nás však většinou zajímá nejvíce. KONVERZE.

Atribuční modely v Google Analytics

  1. Poslední interakce (neboli Last Click)
    Vysvětlení: Zásluhu získá poslední zdroj přístupu, jehož návštěvník provedl konverzi.
    Použití: Jedná se o defaultní nastavení. Problém je, že nepřiměřeně nadměřuje zdrojům na konci nákupního cyklu.

  2. První interakce
    Vysvětlení: Zásluhu získává první zdroj přístupu, jehož návštěvník provedl konverzi.
    Použití: Tento model je možné použít pokud chcete vyhodnocovat vliv na brand, povědomí, známost. Nadměřuje „otvírákům“ konverzní cesty.

  3. Lineární
    Vysvětlení: Zásluhu si rovnoměrně rozdělují všechny zdroje.
    Použití: Jakýkoli kontakt v procesu (cestě) ke konverzi je stejně důležitý a přiřadí se mu stejná hodnota.

  4. S nárůstem v čase
  5. Založený na pozici
  6. Vážený
    Vysvětlení: Zásluha o provedení konverze je rozdělena na základě vah.
    Použití: 

Mrkněte do nápovědy Google Analytics:

Tip pro fajnšmejkry

Marketingový stratég Michal Krutiš sepsal sérii článků o Atribuci a Atribučních modelech, přeju příjemné počteníčko :).

No a tip pro ty ostatní a mě

Závěr

Řešení atribucí a atribučních modelů je tzv. vyšší dívčí. Pro laika je důležité si uvědomit, že ke konverzi nevede pouze jedno kliknutí a nákupní cyklus se odehrává spíše delší dobu, než pouze jeden den. Ve spojení s frameworkem See Think Do Care to celé začne dávat smysl i laikovi.