Co je to PNO?

PNO – Podíl nákladů na obratu. Měří se v procentech. Dodržení stanoveného PNO je jedním z velmi častých KPI u výkonnostních kampaní.

Výpočet PNO

PNO = náklady / obrat* 100 [%]

PNO tedy říká, kolik procent ze získaných tržeb vyčerpaly náklady na reklamu. Velmi obecně tedy platí, čím menší číslo, tím lépe. 

Příklad:

Pokud jste za reklamní kampaň utratili 1 000 Kč a přinesla vám tržby v hodnotě 10 000 Kč, PNO je 10 %.

Co potřebujete znát?

  • Především marži na produktech (rabat). Vyplatí se vám inzerovat při PNO 10 %?
  • V ideálním případě jsou do marže započítané i náklady na správu kampaní.
  • Pokud budeme hodně důslední, promítneme i další náklady spojené s prodejem:
    • Logistika.
    • Náklady na sklad.
    • Balení.
    • Atd.

Kde všude se s PNO můžeme setkat?

Příklady:

  • Sklik, Zboží – tedy u služeb Seznamu, ve statistických přehledech.
  • Heureka.
  • Google Ads. Musíte si přidat Vlastní sloupec. Nezapomeňte formát sloupce zvolit Procento.
  • Google Analytics, Google Data Studio – musíte doměřovat náklady a vytvořit si vlastní metriky.

Úskalí

Nepřesné měření

Nepočítejte s tím, že vše doměříte na 100 %. Museli byste znát nejen všechny náklady spojené s prodejem, ale i marže až na úrovně jednotlivých produktů. Berte tedy PNO spíše jako orientační číslo.

Měření s daní a bez daně

Pozor na to, ať nemýcháte jablka a hrušky. Náklady ve většině případů měříte bez DPH ve všech systémech. Tržby pak v jednotlivých přehledech různě. Stejně tak náklady na dopravu.

Nezapomeňte vždy vyhodnocovat se stejnou sazbou. Buď vše s DPH, nebo bez.

Další zdroje