Co je to persona?

Persony jsou lidé, pro které se vytváří a upravuje obsah webu. Potencionální návštěvníci, či zákazníci. Mohou být jak reální, tak zcela vymyšlení. Co člověk, to persona. Jsou to typičtí návštěvníci webu, kterým by měl web uspokojit jejich potřebu. Data pro jejich vytváření se získávají např. na základě diskusních fór, či výzkumů.

Proč vytvářet persony?

Každý majitel webu se službami či e-shopu by měl umět odpovědět na tyto otázky:

  • Kdo jsou moji návštěvníci?
  • Jaké mají potřeby?
  • Jaké řeší problémy?

Většinou existuje jen hrubá představa o věkovém rozmezí návštěvníků, max. o jejich příjmech. To však obvykle nestačí.

Důležité je zamyslet se nad tím, jaké potřeby web dokáže uspokojit a jaké problémy návštěvníkům vyřeší. Každý je individuální a řeší něco jiného.

Příklad persony

Obrázek

Fotografie nebo kresba. Kvůli bližšímu vztahu k personě.

Jméno

Jméno: Tomáč Markeťák. Ideálně zvolte takové jméno, které vám ihned prozradí typickou vlastnost persony.

Povolání, věk, lokace, stav

  • Lokalita: Královehradecký kraj.
  • Povolání: marketingový ředitel.
  • Věk: 40 let.
  • Stav: ženatý, 2 děti.

Zájmy

  • Mezi zájmy patří:
    • marketing,
    • cestování,
    • cyklistika.

Využívání informačních tenchnologií

  • Další využívání informačních technologií:
    • využívání soc. sítě Facebook,
    • nakupuje v e-shopech,
    • často čte novinky a zajímavosti z oblasti marketingu.

Příjmy

Naprůměrné (40 000  až 50 000 Kč / měs.). Peníze nejsou problém. 

Problém persony

Potřebuje uřídit on-line marketing. Nezná ho do hloubky. Chce se vzdělat v marketingu na internetu. Lépe se vyznat v reportech od specialistů na SEO, PPC, zbožové srovnávače apod.

Stručná charakteristika

Měla by obsahovat i cíle a problémy persony.

Tomáš žije s rodinou v Hradci Králové. Pracuje v agentuře, která tvoří klientům weby zhruba od 40 000 do 100 000. Následně jsou schopni nabídnout propagaci na Internetu.

Tomáš nemá problém s penězi, ale s časem. Jako marketingový ředitel dostává pravidelně reporty z jednotlivých oddělení, ale chtěl by jim lépe rozumět. Zjistit, zda čísla nemohou být lepší. 

Další zdroje

 
Petr Jiránek
Follow me
Latest posts by Petr Jiránek (see all)