Co je to archetyp?

Archetypy jsou již od nepaměti součástí bájí, pověstí a mýtů. Každá postava z pověsti je spojená s nějakým archetypem.

Zjednodušeně řečeno – archetyp je vlastnost typická pro danou postavu.

Příklady archetypů

  • Hrdina: odvážné chování,
  • Pečovatel: stará se o ostatní,
  • Objevitel: udržuje si nezávislost,
  • Kouzelník: vytváří proměnu.

Celkem je archetypů 12. Mohou se mezi sebou překrývat, ale 1 postava musí být dominantní.

Využití archetypu v marketingu

Lidé mají rádi symboly a ještě více příběhy. V dnešní době, kdy jsou produkty mezi sebou těžko rozeznatelné a nabídka převyšuje poptávku, je důležitý příběh. Tedy jasná a srozumitelná komunikace naší značky.

Příklad archetypu v marketingu

Značka XY je symbolem péče. Marketingová komunikace tedy zdůrazňuje:

  • Zákaznickou podporu a servis.
  • Ochranu zákazníků přes újmou, bezpečí.
  • Ukázka velkorysého chování.

Značka YZ je symbolem rizika a hrdinství:

  • Udělejte to hned.
  • Nebojte se.
  • Život je krátký. Neztrácejte čas.

Další zdroje