Co je to konverze a mikrokonverze?

Jak zjistit, zda se reklama vyplácí? Měřit.

Měřit nejen hlavní konverze, ale i mikrokonverze – dílčí kroky nebo krůčky, kdy se z návštěvníká stává pomalu zákazník

Co je to konverze?

Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.

Příklady konverze

  • realizace objednávky
  • registrace zákazníka
  • odeslání poptávkového formuláře

Co je to mikrokonverze?

Kroky, nebo-li vedlejší cíle, které pomáhají k dosažení konverze. Mikrokonverze jsou velmi často podceňované a přitom jsou to drobné krůčky k makrokonverzi.

Jsou to okamžiky, které nám umožňují komunikovat s budoucím zákazníkem. A to třeba i pouhou pasivní komunikací. Budujeme tím důvěru, aniž by u nás zákazník zatím nakoupil. Zároveň jsou mikrokonverze důležité pokud je nákupní cyklus dlouhodobého charakteru. S budoucím zákazníkem si postupně budujeme vztah.

Příklady mikrokonverze

Jedná se např. o:

  • zobrazení kontkatní stránky,
  • registrace do newslettru,
  • přihlášení se k RSS odběru,
  • použití Livechatu,
  • přihlášení se k fanouškovství Facebook stránky,
  • stažení ceníku, produktového listu.

Dělení konverzí

Dle prostředí:

  • On-line konverze – konverze např. v e-shopu, z newslettru.
    Ty se velmi dobře měří. 
  • Off-line konverze – v reálném prostředí, např. kamenná prodejna, telefonický hovor, papírový leták.
  • mohl by vás zajímat pojem 

Dle vlivu na konečný výsledek:

  • Přímá konverze – konverze z posledního zdroje.
  • Asistovaná konverze – než zákazník dokončil nákupní cyklus, mohl přijít i z několika různých zdrojů (PPC reklama, newsletter, výsledek vyhledávače), je dobré „část“ konverze připočítat i spolupodílejícím se zdrojům na výsledné konverzi.
  • Mohl by vás zajímat pojem Měření konverzí.
  • Atribuce a atribuční modely.

Stanovení konverzí vychází z obchodní a marketingové strategie. Samotná konverze (makro i mikro) patří do KPI ukazatelů, které je třeba sledovat. Vývoj plnění konverzí se sleduje v KPI reportech.

Další zdroje

Petr Jiránek
Follow me
Latest posts by Petr Jiránek (see all)