Google AdWords – typy reklamních kampaní

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 5,00 out of 5)

Víte vůbec, jaké máte možnosti v AdWords? Jaké různé typy kampaní a cílení můžete použít? Nezapomněli jste na některou?

Ždímáte z AdWords maximu? Nepřicházíte o úšlý zisk z nedostatečného rozsahu a pokrytí?

Sepsal jsem seznam všech možností, co vše použít v AdWords. Mrkněte, zda využíváte opravdu vše.

Obsah

Vyhledávací síť

Vyhledávací síť

Stará dobrá vyhledávací síť. Cílení na základě klíčových slov ve vyhledávání Google. Přidanou hodnotou jsou rozšíření, která inzerát opticky zvětší a přidá mu informační hodnotu.

Při tvorbě si pohlídejte:

  • Volná shoda. Doporučení – Používejte modifikátor volné shody. Ať neproinzerujete kalhoty.
  • Relevance. Pracujte s vylučujícími slovy. Většinou se chcete vyvarovat zobrazení reklamy na slova typu bazar, bazoš, zdarma apod.
  • Hledanost. Před tvorbou kampaní si udělejte alespoň malou Analýzu hledanosti z Skliku. Můžete mít královsky vymazlené sestavy, ale jakmile klíčové slovo nikdo nehledá, AdWords reklamu ani nezobrazí.
AdWords - Vyhledávací síť, vč. rozšíření o odkazy, telefon, popisky a lokalitu
AdWords – Vyhledávací síť, vč. rozšíření o odkazy, telefon, popisky a lokalitu

Produktové kampaně

Klasická vyhledávací síť se moc nehodí pro cílení na konkrétní e-shopové produkty (samsung galaxy s8). Produkt časem stáhnete, mění se dostupnost, cena apod.

Pro tyto účely se skvěle hodí nástroje typu PPCBee nebo AdBoost. Data se tahají z XML feedu, takže do inzerátu dostanete aktuální:

  • cenu,
  • dostupnost,
  • či dopravu zdarma.

Navíc můžete inzerovat třeba jen na produkty skladem od 100 Kč. Všechny zbraně vyhledávací sítě (rozšíření, cílení na klíčová slova, relevance) vám zůstávají.

AdWords - Produktové kampaně
AdWords – Produktové kampaně. Skladovost, cena, doprava zdarma.

Zajímá vás toto téma? Přečtěte si o Produktových kampaních více.

DSA – Dynamické reklamy ve vyhledávání

Vhodná hlavně pro nastartování inzerce v AdWords. Nemusíte vytvářet sestavy s klíčovými slovy, defaultně si bere AdWords data z indexu Google.

V základu vám stačí vytvořit popisek inzerátu (nadpis se tvoří automaticky dle kontextu) a zacílit na celý web. Zábava ale začíná až tehdy, když si s DSA trochu pohrajete:

  1. level – 1 sestava, 1 inzerát, cílení na celý web. Když začínáte, tak toto nastavení stačí. Nezapomeňte ale vyloučit stránky webu, na které nechcete inzerovat – typicky Obchodní podmínky, Dopravné a balné apod.
  2. level – rozdělení do sestav dle cílení. Extra sestavy na TOP kategorie, kterým chcete dát i vyšší CPC.
  3. level – propojení s XML. AdWords bere data z feedu, který mu dáte (např. produkty nad 500 Kč, skladem). Nejvyšší potenciál.

Při tvorbě si pohlídejte:

  • Vyhledávací dotazy – minimálně zezačátku hlídejte, na co se reklama zobrazila. Používejte vylučující slova.
  • Rozšíření – pořád pracujete s vyhledávací sítí. Takže sitelinky, telefon a další PPCčkařovi pamlsky klidně palte do lidí.
  • CPC a rozpočet – reklama pravděpodobně získá hodně zobrazení. Takže se raději držte ze začátku při zemi a kampaň kontrolujte, ať vás nesežere zaživa.
AdWords - DSA
AdWords – DSA (Dynamické reklamy ve vyhledávání)

Nezapomeňte, že DSA je pořád plně automatizovaná kampaň. Podívejte se, co funguje v DSA, vyzobávajte si fungující dotazy a tvořte extra kampaně ve Vyhledávací síti.

Jak DSA kampaň nastavit? Jak z ní dostat maximum? Zjistěte v článku DSA – Dynamické reklamy ve vyhledávání.

RLSA – Remarketing ve vyhledávací síti

Zákazníci, kteří vás již znají, vás stojí méně a jsou svolnější ke konverzi, než noví (akviziční) uživatelé. Využijte toho nejen v obsahové síti, kde je to klasika, ale i ve vyhledávání.

Požadavky:

  • Remarketingový kód na webu.
  • Publikum o min. počtu 1 000 uživatelů ve vyhledávací síti.

Máte-li možnost, RLSA využijte. Proč?

  1. Můžete cílit na klíčová slova, které do klasické vyhledávací sítě nepustíte. Uživatelům, kteří vás již znají, se nebojte ukazovat reklamu na obecná klíčová slova.
  2. Cena za proklik – tito lidí bývají více konverzní, zvyšte CPC.
  3. Upravte inzeráty. Tito lidé vás již znají. Tak si pohrajte s texty – „již nás znáte“, „už jste u nás nakoupili“, „už od nás máte dárek“ apod.
AdWords - RLSA (Remarketing ve vyhledávací síti)
AdWords – RLSA (Remarketing ve vyhledávací síti)

Při tvorbě si pohlídejte:

  • Flexibilní zásah publika. Ujistěte se, že máte nastavené Cílení (v minulosti Cíl a nabídka), ne Pozorování. V opačném případě cílíte nejen na remarketing, ale i na akvizici. A pokud používáte obecná KW, kampaň se vám pěkně prodraží.

Chcete zjistit víc? Inspirovat se tipy a triky, mrknout na nastavení kampaně? Projděte si článek RLSA – Remarketingové kampaně ve vyhledávání v Google Ads.

RDSA – Remarketing v DSA

Kombinace DSA a RLSA.

Obsahová síť

Obsahová síť – akvizice

„Skupina více než dvou milionů webů, videí a aplikací, kde se mohou zobrazovat vaše reklamy AdWords.“ Zdroj: Nápověda Google AdWords

Vy si vyberte cílení a typ reklamy, která vám vyhovuje. Máte na výběr např.

Akviziční publika

  • LookALike publika – podobná publika Vašim remarketingovým publikům. Tedy lidé podobných zájmů, demografických údajů. Obecně jsou nejefektivnější Podobná publika vašim konvertujícím uživatelům. Čím větší publikum, tím lépe.
  • Zájmy – Na základě historie procházení a dalších údajů, dokáže AdWords cílit na zájmy uživatelů.
  • Zájmy o koupi – Lidé, kteří se v posledních dnech zajímají o určitý typ zboží. Je u nich zvýšená pravděpodobnost, že nakoupí.
  • Vlastní zájmy – Nespokojíte se jen s publiky, které servíruje AdWords? Vytvořte si vlastní. Na základě klíčových slov, URL adres konkurence či oborových webů.

Kontextové cílení

  • Klíčová slova – nejstarší typ cílení. Reklama se zobrazí tam, kde text článku obsahuje vaše KW.
  • Témata – pokročilejší cílení. Systém má již témata v nabídce. Vyberte si. Nebo použijte cílení na KW.

Typy reklamy

Narozdíl od reklamy ve vyhledávání, máte možnost použít multimediální prvky.

  • Bannery – klasické bannerové obrázky o definovaných rozměrech.
  • Responzivní reklama (Nativní reklama):
    • 2 nadpisy,
    • popis,
    • obrázek (obdélník + čtverec),
    • logo.
    • S tímhle se přizpůsobíte všem reklamním plochám AdSense.
AdWords - Obsahová síť. Reklama umístěná článku, kde se píše o zahradních jezírkách
AdWords – Obsahová síť. Reklama umístěná v článku, kde se píše o zahradních jezírkách

Remarketing

Znovu oslovení lidí, kteří již byly na webu. Spolu s Dynamickým remarketingem obecně nejvýkonnější typ reklamy v obsahové síti.

Požadavky:

  • Remarketingový kod na webu.
  • Publikum o min. počtu 100 uživatelů.

Fáze Remarketingu:

  1. V základním nastavení cílíte na všechny návštěvníky webu.
  2. Hrajete si s publiky (7 dní, 14 dní, 30 dní), u e-shopu cílíte na opuštěný košík, případně zkoušíte crosseling.
  3. Vytváříte publika v Google Analytics (musíte mít propojený AdWords s Google Analytics).
  4. Vytváříte extra kampaně na TOP kategorie, vylučujete publika, optimalizujete.
  5. Pokročilé remarketingové strategie.
AdWords - Remarketing (Responzivní reklama)
AdWords – Remarketing (Responzivní reklama)

Dynamický remarketing

Remarketing je úžasná věc, ale máte-li e-shop, chcete víc. Ano, ukazujte lidem konkrétní produkty, které si prohlédli. Produkty, které vložili do košíku, ale nekoupili. A perte to do nich.

Požadavky:

  • Remarketingový kód na webu.
  • Nasazení vlastních parametrů Google.
  • Publikum o min. počtu 100 uživatelů.

Ano, pro nasazení již potřebujete programátora.

Fáze Dynamického remarketingu:

  1. 3 sestavy:
    1. Obecní návštěvníci (navštívili kategorii zboží, ale neproklikli se na detail produktu).
    2. Prohlíželi produkty – největší skupina uživatelů.
    3. Opustili košík – produkty vložili do košíku, ale nenakoupili. Obecně nejmenší publikum, ale nejkonverznější. Nekompromisně, nejvyšší cena za proklik.
  2. Rozdělení do více kampaní dle skladovosti, TOP umístění (zbožáky, oborové weby), či kategorií. Opatrně, ať neomezíte objem. Zde i s první fází můžete hrát velké divadlo.
AdWords - Dynamický remarketing - Produkty, které uživatel navštívil
AdWords – Dynamický remarketing – Produkty, které uživatel navštívil

Chytrá obsahová kampaň (Smart Display Campaign)

Plně automatizovná kampaň v AdWords. Systém vám získává konverze na základě dat o vašich zákaznících. Pracuje se zájmy, LookALike publiky, či remarketingovými publiky. Nemáte možnost cílení nijak ovlivnit.

Vy pouze nastavíte:

  1. Responzivní (nativní) reklamu.
  2. Cenu za konverzi (cílovou CPA).
  3. Propojení s Merchant center (pokud jste e-shop).

… A dál už je vše v rukou Božích (Googlích). Připravte si pořádný rozpočet a dávku trpělivosti. Kampaň se učí několik týdnů.

Chcete vědět víc? Seznamte se s Chytrou obsahovou kampaní na našem blogu.

Google Nákupy – PLA

PLA

Spolu s Produktovými kampaněmi ve vyhledávání obecně nejkonverznější typ kampaně. Obrázkové reklamy vyhledávání.

Uživatel hned vidí:

  • Název produktu.
  • Obrázek.
  • Cenu.

Kampaň však není úplně jednoduchá na nastavení, musíte:

  • Založit Merchant Center a nárokovat web.
  • Mít extra XML feed dle specifikace Google (usílí se vám ale vyplatí dvojnásob, feed můžete později použít i pro dynamický ramerketing na Facebooku).
  • Splňovat požadavky na inzerci.
  • Propojit Merchant Center a AdWords.

Výsledek ale stojí za to. A že nastavení není triviální? Možná právě proto zaberete prostor konkurenci!

AdWords - PLA - kampaně v Google Nákupech
AdWords – PLA – kampaně v Google Nákupech

Fáze PLA:

  1. 1 kampaň, 1 sestava, cílení na všechny produkty.
  2. 1 kampaň, více sestav, rozdělených dle TOP kategorií webu, různě obiddované.
  3. 2 kampaně s více sestavami, rozdělené dle skladovosti.
  4. Více kampaní, rozdělených dle TOP kategorií.
  5. Bloomartyho model.

Remarketing v PLA

Vezměte PLA kampaň (kampaně) a přiřaďte jim remarketingová publika. Produktovým skupinám dejte 2x vyšší bid, než u klasického PLA. Počkejte si. A těšte se na výsledek.

Požadavky:

  1. Propojený AdWords s Merchant Center.
  2. Remarketingový kód.
  3. Publikum o min. počtu 1 000 uživatelů ve vyhledávací síti.

Chytrá kampaň v Nákupech Google

Plně automatizované kampaně. Nahrazují ruční PLA kampaně, remarketing, zčásti dokonce i obsahovou síť. Maximalizují hodnotu konverze. Zvyšují výkon, návratnost investic. Jsou rychle nastavené a efektivní. Navíc nepotřebují žádnou správu.

Dokonalé.

Nebo má tzv. Smart Shopping Campaign i své stinné stránky? Zjistěte v samostatném článku Chytré kampaně v Nákupech Google.

Videokampaně

Propagace videa na YouTube, Obsahové síti Google, či ve výsledcích vyhledávání.

Cílit můžete na:

  • klíčová slova,
  • témata,
  • či demografické údaje.

Nezapomeňte propojit YouTube a AdWords. Získáte k dobru další statické přehledy o výkonu vašich kampaní.

Univerzální kampaně propagující aplikace

Skvělý způsob k zviditelnění vaše aplikace.

AdWords vám zajistí propagaci ve vyhledávání, Obsahové sítě Google, na Google Play, YouTube.

Podělte se o své zkušenosti

Zapomněl jsem na něco? Chcete se podělit o zážitky s nastavením kampaní, s úspěchy, pády?

Pojďte do mě ;-). Pište do komentářů. Uděláte mi radost.

 

 

Petr Jiránek
Follow me

Petr Jiránek

On-line marketing mě baví přes 10 let. Začínal jsem se SEO, nyní se starám hlavně o PPC kampaně našich klientů, mám přesah do projektového řízení. Fascinuje mě použitelnost webu se zvyšováním konverzního poměru.
Chci mít rozhled a prahnu po informacích.
Petr Jiránek
Follow me