Chytré kampaně v Nákupech Google

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 5,00 out of 5)
Chytré kampaně v Nákupech Google

Efektivita. Vyšší návratnost investic. Maximalizace hodnoty konverzí. Zvýšení zásahu. Automatizace. Strojové učení. A další kouzelná slovíčka. To všechno slibuje novinka v Google Ads (dříve AdWords) – Smart Shopping Campaign. Pojďme se tedy na ní blíže podívat.

Obsah:

Chytré kampaně v Google Nákupech kombinují klasické (ruční) PLA kampaně s remarketingem (především Dynamickým remarketingem) a Obsahovou sítí. Na základě ROI dokáží reklamu zacílit tak, aby vám z konverzí dostaly maximum. Potřebují k tomu ale data.

Kde se reklamy zobrazují

  • Vyhledávání Google. Zde nahrazují klasické PLA kampaně.
  • Weby, které spadají do obsahové sítě Google. Tady kampaň nahrazuje Dynamický remarketing, ale i obsahovou síť. Pokud uzná za vhodné, využije např. cílení na LookALike publika. 
  • YouTube.
  • Gmail.
  • Mobilní aplikace.

Vše záleží na systému. Kde vidí příležitost ke konverzi. Neporučíte mu. Nenechá si do své práce mluvit.

Požadavky na rozjezd kampaně

Požadavky pro Google Nákupy

  • XML feed, který splňuje specifikaci Google.
  • Účet Merchant Center.
  • Nastavenou dopravu (přes MC nebo XML feed).
  • Propojení Merchant Center s Google ADS.

Požadavky na konverze a kódy

Povinné:

  • Nastavení měření konverzí, včetně hodnoty koverzí.
  • Nastavení remarketingového kódu.
  • Minimálně 20 konverzí z PLA kampaní za posledních 45 dní.

Doporučené:

  • Funkční Vlastní parametry (využíváte-li Dynamický remarketing, máte z minulosti nasazené).

Doporučení pro Smart Shopping Campaign

Vypnutí kampaní

Vypněte tyto typy kampaní:

  1. PLA kampaně.
  2. Dynamický remarketing.
  3. Remarketingové kampaně (statické).

Ačkoliv Chytrá kampaň by měla všechny tyto kampaně přebít, pojistěte se a pozastavte je, dle doporučení Google.

Nastavte ROAS

Nastavte ROAS (cílová návratnost investic do reklamy). Ačkoliv to není povinná položka (systém se dokáže učit z konverzí z minulosti), nastavením ROAS se pojistíte. Nevíte, jak jej nastavit? Mrkněte přímo na nápovědu Google Ads.

Rozpočet

Sečtěte si Denní rozpočty u kampaní, které jste vypnuli. A tento rozpočet nastavte. Časem jej můžete zvýšit (dle vaší spokojenosti).

Segmentujte (v rámci možností)

Chytrá kampaň v Nákupech Google moc možností na segmentaci nedává. Využijte alespoň možnosti rozdělení Produktových skupin.

Rozdělte si je, jak jste zvyklí v ručních PLA:

  • dle kategorií,
  • výrobců,
  • kombinace apod.

Ať alespoň víte, který sortiment bere největší rozpočet, nejvíc prokliků a který vydělává.

Pracujte s Merchant Center

Vložte loga do Merchant Center – pozor na rozměry, pravidla jsou přísná:

  • Čtvercové logo – min. rozměr: 500×500 px. Pozor na to, máte-li v logu text. MC může logo zamítnout kvůli špatné čtivosti na malé obrazovce.
  • Obdélníkové logo – min. rozměr: 1500×500.
Merchant Center - Branding - Vložení loga
Merchant Center – Branding – Vložení loga

Postup nastavení Chytré kampaně

Nastavení je jednoduché (vzhledem k tomu, že moc možností nemáte :-)).

  1. Vytvořte novou kampaň v Google Nákupech (PLA) jak jste zvyklí z minulosti, s cílem Prodej.
  2. Vyberte podtyp kampaně Chytrá kampaň v Nákupech. Splňujete-li požadavky na vytvoření, budete ji mít defaultně zvolenou.
    Google Ads - Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech - výběr podtypu kampaně
    Google Ads – Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech – výběr podtypu kampaně
  3. Nastavte cílové ROAS. Pojmenujte kampaň a nastavte další věci, na které jste zvyklí z klasických kampaní.
    Google Ads - Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech - Nastavení ROAS
    Google Ads – Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech – Nastavení ROAS
  4. Vytvořte sestavu a responzivní reklamu. Pamatujte, že minimální rozměry obrázku u těchto reklam jsou 600×314 px. Doporučené rozměry jsou 1200×628 px (tak, jak je znáte z Facebook Ads). Logo pak musíte vložit přes Merchant Center, viz výše.
  5. Běžte do Skupin produktů a rozdělte si je dle libovosti. Čím podrobněji, tím více bude mít možnost nahlížet na data.

Fáze učení a vyhodnocování

Pamatujte na to, že kampaň potřebuje 15 dní na učení. Z vyhodnocovacího cyklu tedy odečtěte tuto fázi učení. Dle našich zkušeností kampaň ale již první dny přináší konverze. Není to jako u Smart Display kampaně (Chytrá obsahová kampaň), která ve fázi učení sežrala veškeré prostředky bez jediné konverze. 

Až budete kampaň vyhodnocovat, porovnejte si vypnuté ruční kampaně s touto novou Smart kampaní. Dejte ale pozor na to, co je vlastně vaším cílem. Snadno se může stát, že přijdete o prokliky (návštěvnost) na úkor výkonu.

Kampaň jde v prvé řadě po konverzích. A dle našich dosavadních zkušeností to tak opravdu je. Navýšil se konverzní poměr (výrazně), tržby (méně výrazně). Na případovou studii, či konkrétnější výsledky je ale zatím příliš brzy. Nasazovali jsme teprve nedávno.

Výhody

  • Rychlé a jednoduché nasazení.
  • Přesné cílení.
  • Výkon.
  • Automatizace.
  • Není třeba žádné údržby.

Nevýhody

  • Minimum dat. Žádné vyhledávávací dotazy, žádná umístění. Přestane-li kampaň fungovat, nemáte se od čeho odrazit (max. u produktových skupin, případně dat z Google Analytics).
  • Může vás připravit o část návštěvnosti. Prokliky nejsou jejím cílem. Jde po konverzích.
  • Veškeré výhody kampaně jsou vlastně i nevýhody. Tato novinka možná během několika let připraví PPCčkaře o práci. Je hned nasazená a pokryje PLA, DRTG, z části i Obsahovou síť. Ale nepředbíhejme.

Další zdroje

Follow me

Petr Jiránek

On-line marketing mě baví přes 10 let. Začínal jsem se SEO, nyní se starám hlavně o PPC kampaně našich klientů, mám přesah do projektového řízení. Fascinuje mě použitelnost webu se zvyšováním konverzního poměru.
Chci mít rozhled a prahnu po informacích.
Petr Jiránek
Follow me

2 comments on “Chytré kampaně v Nákupech Google

  • Máte už nějakou praktickou zkušenost s faktickým výkonem chytrých kampaní v Nákupech? Levituji nad spuštěním a popravdě, zatím jsem nenarazil na žádný veřejně dostupný praktický výstup, zda ten jejich nový black box funguje opravdu lépe, výhodněji, …

    Reply
    • Zdravím, Stando,
      záleží u jak kterého klienta.
      V porovnání s ručními PLA kampaněmi a remarketingem máme vyšší konverzní poměr i tržby. Meziročně u jednoho klienta dokonce o 80 % nižší PNO a 75 % vyšší tržby za dané období. (otázkou je, co se stane, až Smart kampaně nasadí i ostatní konkurence)
      V prvním měsíci běhu kampaně budete mít pravděpodobně vyšší cenu za proklik a nižší počet zobrazení oproti původním kampaním (Smart kampaň se zhruba týden učí, spíše déle). Dejte si pozor na výkyvy v trendech oproti běžnému chování (Vánoce).
      Bohužel poradím pouze otřepané: Vyzkoušejte.
      Po měsíci běhu kampaně si udělějte report a porovnejte si ruční PLA kampaně + Remarketing a Smart Shopping kampaň. Meziměsíční a meziroční srovnání. V případě, že po měsíci budete mít vyšší PNO, než očekáváte, zvyšte ROAS v nastavení kampaně.
      Držte se doporučení v článku. Přeji pevné nervy, budete je potřebovat :).

      Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>