Chytré kampaně v Nákupech Google

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Chytré kampaně v Nákupech Google

Efektivita. Vyšší návratnost investic. Maximalizace hodnoty konverzí. Zvýšení zásahu. Automatizace. Strojové učení. A další kouzelná slovíčka. To všechno slibuje novinka v Google Ads (dříve AdWords) – Smart Shopping Campaign. Pojďme se tedy na ní blíže podívat.

Obsah:

Chytré kampaně v Google Nákupech kombinují klasické (ruční) PLA kampaně s remarketingem (především Dynamickým remarketingem) a Obsahovou sítí. Na základě ROI dokáží reklamu zacílit tak, aby vám z konverzí dostaly maximum. Potřebují k tomu ale data.

Kde se reklamy zobrazují

  • Vyhledávání Google. Zde nahrazují klasické PLA kampaně.
  • Weby, které spadají do obsahové sítě Google. Tady kampaň nahrazuje Dynamický remarketing, ale i obsahovou síť. Pokud uzná za vhodné, využije např. cílení na LookALike publika. 
  • YouTube.
  • Gmail.
  • Mobilní aplikace.

Vše záleží na systému. Kde vidí příležitost ke konverzi. Neporučíte mu. Nenechá si do své práce mluvit.

Požadavky na rozjezd kampaně

Požadavky pro Google Nákupy

  • XML feed, který splňuje specifikaci Google.
  • Účet Merchant Center.
  • Nastavenou dopravu (přes MC nebo XML feed).
  • Propojení Merchant Center s Google ADS.

Požadavky na konverze a kódy

Povinné:

  • Nastavení měření konverzí, včetně hodnoty koverzí.
  • Nastavení remarketingového kódu.
  • Minimálně 20 konverzí z PLA kampaní za posledních 45 dní.

Doporučené:

  • Funkční Vlastní parametry (využíváte-li Dynamický remarketing, máte z minulosti nasazené).

Doporučení pro Smart Shopping Campaign

Vypnutí kampaní

Vypněte tyto typy kampaní:

  1. PLA kampaně.
  2. Dynamický remarketing.
  3. Remarketingové kampaně (statické).

Ačkoliv Chytrá kampaň by měla všechny tyto kampaně přebít, pojistěte se a pozastavte je, dle doporučení Google.

Nastavte ROAS

Nastavte ROAS (cílová návratnost investic do reklamy). Ačkoliv to není povinná položka (systém se dokáže učit z konverzí z minulosti), nastavením ROAS se pojistíte. Nevíte, jak jej nastavit? Mrkněte přímo na nápovědu Google Ads.

Rozpočet

Sečtěte si Denní rozpočty u kampaní, které jste vypnuli. A tento rozpočet nastavte. Časem jej můžete zvýšit (dle vaší spokojenosti).

Segmentujte (v rámci možností)

Chytrá kampaň v Nákupech Google moc možností na segmentaci nedává. Využijte alespoň možnosti rozdělení Produktových skupin.

Rozdělte si je, jak jste zvyklí v ručních PLA:

  • dle kategorií,
  • výrobců,
  • kombinace apod.

Ať alespoň víte, který sortiment bere největší rozpočet, nejvíc prokliků a který vydělává.

Pracujte s Merchant Center

Vložte loga do Merchant Center – pozor na rozměry, pravidla jsou přísná:

  • Čtvercové logo – min. rozměr: 500×500 px. Pozor na to, máte-li v logu text. MC může logo zamítnout kvůli špatné čtivosti na malé obrazovce.
  • Obdélníkové logo – min. rozměr: 1500×500.
Merchant Center - Branding - Vložení loga
Merchant Center – Branding – Vložení loga

Postup nastavení Chytré kampaně

Nastavení je jednoduché (vzhledem k tomu, že moc možností nemáte :-)).

  1. Vytvořte novou kampaň v Google Nákupech (PLA) jak jste zvyklí z minulosti, s cílem Prodej.
  2. Vyberte podtyp kampaně Chytrá kampaň v Nákupech. Splňujete-li požadavky na vytvoření, budete ji mít defaultně zvolenou.
    Google Ads - Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech - výběr podtypu kampaně
    Google Ads – Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech – výběr podtypu kampaně
  3. Nastavte cílové ROAS. Pojmenujte kampaň a nastavte další věci, na které jste zvyklí z klasických kampaní.
    Google Ads - Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech - Nastavení ROAS
    Google Ads – Vytvoření Chytré kampaně v Nákupech – Nastavení ROAS
  4. Vytvořte sestavu a responzivní reklamu. Pamatujte, že minimální rozměry obrázku u těchto reklam jsou 600×314 px. Doporučené rozměry jsou 1200×628 px (tak, jak je znáte z Facebook Ads). Logo pak musíte vložit přes Merchant Center, viz výše.
  5. Běžte do Skupin produktů a rozdělte si je dle libovosti. Čím podrobněji, tím více bude mít možnost nahlížet na data.

Fáze učení a vyhodnocování

Pamatujte na to, že kampaň potřebuje 15 dní na učení. Z vyhodnocovacího cyklu tedy odečtěte tuto fázi učení. Dle našich zkušeností kampaň ale již první dny přináší konverze. Není to jako u Smart Display kampaně (Chytrá obsahová kampaň), která ve fázi učení sežrala veškeré prostředky bez jediné konverze. 

Až budete kampaň vyhodnocovat, porovnejte si vypnuté ruční kampaně s touto novou Smart kampaní. Dejte ale pozor na to, co je vlastně vaším cílem. Snadno se může stát, že přijdete o prokliky (návštěvnost) na úkor výkonu.

Kampaň jde v prvé řadě po konverzích. A dle našich dosavadních zkušeností to tak opravdu je. Navýšil se konverzní poměr (výrazně), tržby (méně výrazně). Na případovou studii, či konkrétnější výsledky je ale zatím příliš brzy. Nasazovali jsme teprve nedávno.

Výhody

  • Rychlé a jednoduché nasazení.
  • Přesné cílení.
  • Výkon.
  • Automatizace.
  • Není třeba žádné údržby.

Nevýhody

  • Minimum dat. Žádné vyhledávávací dotazy, žádná umístění. Přestane-li kampaň fungovat, nemáte se od čeho odrazit (max. u produktových skupin, případně dat z Google Analytics).
  • Může vás připravit o část návštěvnosti. Prokliky nejsou jejím cílem. Jde po konverzích.
  • Veškeré výhody kampaně jsou vlastně i nevýhody. Tato novinka možná během několika let připraví PPCčkaře o práci. Je hned nasazená a pokryje PLA, DRTG, z části i Obsahovou síť. Ale nepředbíhejme.

Chcete aktuální informace o Smart kampaních?

Potřebujete si zkontrolovat zda máte svoje Smart kampaně v Google ADS nastaveny správně?
Pak zkuste tento nástroj, kde jsou sestavené aktuální ověřené úkoly a postupy do checklistů od předních PPC specialistů:

Projděte si přes 120 úkolů z PPC v základní verzi ZDARMA.

Další zdroje

Petr Jiránek
Follow me
Odběr
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stanislav Puffler
1 rok před

Máte už nějakou praktickou zkušenost s faktickým výkonem chytrých kampaní v Nákupech? Levituji nad spuštěním a popravdě, zatím jsem nenarazil na žádný veřejně dostupný praktický výstup, zda ten jejich nový black box funguje opravdu lépe, výhodněji, …

Petr Jiránek
Odpovědět  Stanislav Puffler
1 rok před

Zdravím, Stando,
záleží u jak kterého klienta.
V porovnání s ručními PLA kampaněmi a remarketingem máme vyšší konverzní poměr i tržby. Meziročně u jednoho klienta dokonce o 80 % nižší PNO a 75 % vyšší tržby za dané období. (otázkou je, co se stane, až Smart kampaně nasadí i ostatní konkurence)
V prvním měsíci běhu kampaně budete mít pravděpodobně vyšší cenu za proklik a nižší počet zobrazení oproti původním kampaním (Smart kampaň se zhruba týden učí, spíše déle). Dejte si pozor na výkyvy v trendech oproti běžnému chování (Vánoce).
Bohužel poradím pouze otřepané: Vyzkoušejte.
Po měsíci běhu kampaně si udělějte report a porovnejte si ruční PLA kampaně + Remarketing a Smart Shopping kampaň. Meziměsíční a meziroční srovnání. V případě, že po měsíci budete mít vyšší PNO, než očekáváte, zvyšte ROAS v nastavení kampaně.
Držte se doporučení v článku. Přeji pevné nervy, budete je potřebovat :).

Beraniste
10 měsíců před

Já jsem to zkoušel v mnoha kampaních a musím říci jedno. Pokud je eshop fakt na prd, malé marže, naprd produkty, tak SMARTka udělá docela dobrou selekci. Dokáže jít opravu po konverzích, levné produkty ani nezkouší (já bych je tam třeba i zkusil 🙂 … a dá se tam velmi rychle vymyslet strategie s nějakou návratností.
Z dlouhodobého hlediska u běžných shopů, zejména těch kde chybí data, tam se mi nikdy žádná automatická strategie neosvědčila. U eshopů s obraty 30M a výše, které už jedou pár let a jsou nasbíraná data, tak dávám ROAS, ale pro většinu klientů je to nepoužitelné.

Takže za mě SMARt pustím tam, kde nemám sílu se s tím babrat a opravdu je 90 procent sortimentu na prd, Smartka to proseje, pustí jen to co má skutečně smysl stylem ne 80/20, ale spíše 95/5 a dá se to.

Automatiku na ROAS mohu pustit i u shopů s gigantickými daty. Sementuji, sbírám, segmentuji, sbírám a modlím se, aby to systém nějak nepojebal. Občas tam mají chybu jako tento týden, kdy se zdvojovaly konverze a ROAS google reakce – vytažení až do nebe. Dále se mi fakt nelíbí styl bidování a pouštění peněz do KW, kam byste to nikdy nedali a naposledy, když dojde k výraznému poklesu konverzního poměru, tak hrozí totální debakl. Takže za mě 50konv/měs na kampaň co se doporučuje je úplně mimo mísu, možná tak 50konv. na každou produktovou skupinu.

A 95% klientů je někde mezi a je úplně v háji. Protože střídají jednu agenturu za druhou, které tam zkouší SMART, ROAS a nepochopí, že to nepůjde jinak než ručofučo.