DSA – Dynamické reklamy ve vyhledávání

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 5,00 out of 5)
google-ads-dynam-reklamy

Potřebujete nastartovat inzerci? Nezdržovat se s klíčovými slovy a prostě rychle vyzkoušet, co funguje?

Použijte DSA – Dynamic Search Ads. V základu nepotřebujete nic, kromě fungujícího webu, účtu Google Ads (dříve AdWords) a v něm nějaké ty zlaťáky pro inzerci.

Jestliže ale chcete vytěžit z DSA maximum, rozhodněte nezůstanete u základního cílení.

Obsah:

Vývoj DSA kampaně

Základní nastavení DSA

1 kampaň, 1 sestava. Pokrytí pro celý web / e-shop. Tím začněte. Na začátku zvolte raději nižší cenu za proklik, např. 2 Kč. Inzerce se zpravidla rozjede velmi rychle. Max. CPC zvyšte až v případě, že se reklama několik dní vůbec nezobrazuje.

Inzerát, resp. Popis, napište co nejobecnější. Vycházejte z brandové kampaně. Nikdy totiž přesně nevíte, na který vyhledávací dotaz se vaše reklama zobrazí. A nezapomeňte přidat rozšíření.

Nastavení kampaně

Postup je jednoduchý. V rozhraní Google Ads vytvořte novou kampaň krok po kroku. Pouze si dejte pozor na to, že Dynamické reklamy jsou při nastavování tak trochu skryté.

Nezapomeňte:

  1. Rozkliknout „Zobrazit další nastavení“.
  2. Povolit Dynamické reklamy ve vyhledávání.

Viz screen.

DSA - nastavení kampaně
DSA – nastavení kampaně

V reklamní sestavě pak vyberte způsob Cílení – Celý web.

Segmentace. Vyloučení. Přesnější cílení

Segmentujte. Pro lepší práci s biddováním a hlavně inzeráty, vám 1 sestava stačit nebude.

Jak na to?

  1. Vytvořte v kampani extra sestavy pro hlavní kategorie, příp. výrobce. Tvořte extra inzeráty (min. 2 pro každou sestavu), dané kategorii na míru. Vyzdvihněte výhody, která kategorie má. Sestavám přidejte všechna dostupná rozšíření – hlavně Sitelinky, Strukturované úryvky. Možnosti cílení:
    1. URL – ideální možnost. Ne každý však může cílit na kategorii přes URL, aniž by tím pokryl vše, co chce.
    2. Kategorie – Vytváří Google. Po založení účtu trvá určitou dobu, než jsou kategorie dostupné. Máte-li vyhovující strukturu, kategorie jsou předpřipravené a můžete využít k cílení.
    3. Obsah stránky, název stránky – zádáte klíčové slovo (spojení), které obsahuje Název stránky, či Obsah. Dejte si pozor, zvlášť u Obsahu stránky, ať nechtěně nepokryjete něco, co nechcete – typicky např. u doplňků. Chcete cílit na Bundy a cílíte zároveň i na Vycpávky do bundy.
    4. Vlastní štítky. Vyšší dívčí. Na to již musíte mít XML. O propojení DSA a XML níže.
      DSA - Cílení - Dynamické cíle reklam. Vytvoření pravidel
      DSA – Cílení – Dynamické cíle reklam. Vytvoření pravidel
  2. 1 sestava pro celý web. Ta zůstává. Na úrovni sestavy vylučte Dynamické cíle reklamy – vše, na co cílíte v konkrétních sestavách.
  3. Vylučujte nerelevantní stránky. Na úrovni kampaně vyhoďte pro vás nezajímavý obsah. Doprava, Obchodní podmínky, Ochrana osobních údajů a další. Pokud možno, vylučujte dle URL. Je to nejpřesnější typ cílení.
  4. Vylučujte nerelevantní klíčová slova. Vezměte svůj obecný seznam nerelevantních klíčových slov a napalte jej do kampaně hned zezačátku. Ať zabráníte tomu, že se reklama zobrazuje na bazar, použité zboží apod (pokud to samozřejmě není záměr).
  5. Přidejte Rozšíření na úrovni kampaně / účtu – typicky Popisky, Telefon, Lokalita, případně další.

DSA + XML

Tady to začíná být zajímavé. Chcete mít kampaně více pod kontrolou? Cílit na produkty z XML?

Já vím, že chcete. Ukažme si, jak vše nastavit.

DSA a XML - náhled reklamy ve vyhledávání Google (SERP)
DSA a XML – náhled reklamy ve vyhledávání Google (SERP)

AdWords – inzerát z kampaně DSA + XML

Osobně používám k vytvoření XML feedu Mergado. Proto naznačím postup, jak vytvořit XML přes tuto aplikaci.

Co k založení potřebujete?

  • Účet Google Ads
  • XML feed s URL adresami a ideálně i štítky.

Vytvoření XML přes Mergado

  1. Založte v Mergadu export. Použijte např. PLA feed. Z XML pro Google Nákupy vytvořte zdroj Google AdWords DSA [cz].
  2. Nastavte si Výběry pro inzerci. Hlavně skryjte zboží, na které nechcete inzerovat (např. zboží pod 100 Kč, zboží s dlouhou dostupností apod.).
  3. Rovnou si vytvořte Vlastní štítky (element CUSTOM_LABEL). Do nich si rozsegmentujte zboží dle výrobců, kategorií, ceny, akční zboží apod.
  4. Vytvořte pravidla, aplikujte, přegenerujte feed.
  5. Stáhněte si .CSV z přehledu.
Mergado - Stažení .CSV z Mergado
Mergado – Stažení .CSV z Mergado

Nastavení DSA a XML v Google Ads

    1. Nahrajte stažené .CSV do AdWords. Jak? Nástroje -> Firemní údaje -> Zdroje dat. Vyberte Zdroj stránky. Zvolíte-li něco jiného, URL vám Google zamítne.
      Google Ads - Zdroj dat - Nastavení
      Google Ads – Zdroj dat – Nastavení
    2. Zdroj pojmenujte dle potřeby – hlavně smyslupně. Budete jej později vybírat v nastavení kampaně.
    3. Nechte zdroj nahrát. URL se budou nacházet v procesu schvalování.
    4. Nastavte rozpisy. Tím se vám bude zdroj pravidelně aktualizovat z XML. Vemte URL výstupu z Mergada, zkopírujte ji. Nastavte dle obrázku.
      DSA - Rozpisy - nastavení aktualizace XML feedu v Google Ads
      DSA – Rozpisy – nastavení aktualizace XML feedu v Google Ads
    5. Pod záložkou Rozpisy je historie nahrávání. Zde si zkontrolujte, zda se URL nahrály bez chyb.
    6. Vytvořte kampaň. Nezapomeňte nastavit cílení výhradně z XML. Viz obrázek.
DSA + XML - Nastavení kampaně v Google Ads - Cílení.
DSA + XML – Nastavení kampaně v Google Ads – Zdroj Cílení.

DSA + XML – pokročilé strategie

Propojení DSA s XML je super. Získáte zpravidla velmi relevantní návštěvnost a pokročilé cílení. Vytěžte ale z DSA kampaní ještě víc.

Tipy a triky:

  • Vytvořte si extra kampaň na skladovost. DSA + XML | Skladem, DSA + XML | neSkladem (druhou kampaň zkopírujte). Klidně zezačátku pusťte jen skladovou kampaň. Buď použijte vlastní štítky, nebo si v Mergado vytvořte extra feed pro zboží skladem a extra feed na ostatní produkty.
  • Pracujete-li čistě s produkty skladem, nezapomeňte dát tuto informaci i do reklamních inzerátů. Jen ať to všichni vědí.
  • Využívejte Vlastní štítky (CUSTOM_LABEL). Vytvořte si cenové rozsahy, produkty v akci, doprava zdarma a další. A na základě štítků vytuňte inzeráty.
  • Z výše napsaného víme, že máme segmentovat. Vylučujte, pracujte s výrobci či kategoriemi. Můžete kombinovat Vlastní štítky s ostatními Cíli dynamických reklam. Tedy i s URL, kategoriemi apod.

RDSA – Remarketing v Dynamických reklamách ve vyhledávání

Přidejte k sestavám remarketingová publika, získáte další možnosti.

Publika:

  • Navštívili web.
  • Nakoupili v minulosti.
  • Opuštěný košík.

Pamatujte, že délka publika musí být min. 1000 lidí.

Rychlá tvorba RDSA kampaně:

  1. Vemte původní DSA kampaně, zkopírujte je.
  2. Přepište název – z DSA na RDSA.
  3. Sestavám přiřaďte publika. Co publikum, to extra sestava. Pozor na typ cílení. Vyberte cílení (NE Pozorování).
  4. Pohrajte si s inzeráty. Upravte je. Ty lidi už vás znají. Proč jim nepřipomenout, že už u vás nakoupili?

Tipy a triky:

  • Využívejte různé délky publik.
  • Tvořte publika v Google Analytics. Můžete si odfiltrovat např. lidi, kteří na webu strávili méně než 10 sekund.
  • Používejte delší časová publika, než v Obsahové síti. Pro nákup nebo opuštěný košík málokdy dosáhnete na požadovaný počet 1000 lidí za 30 dní. Použijte tedy třeba 365 dní.
  • Čtěte. Inspiraci na inzeráty a publika berte třeba v článku RLSA – Remarketingové kampaně ve vyhledávání v Google Ads. Jde sice o remarketing vyhledávací síti, ale práce s publiky a inzeráty je podobná. S publiky dokonce stejná.

Vytvořte si rutinu, optimalizujte

Kontrolujte kampaň. Zpočátku častěji, později 1x měsíčně, 1x za půl roku. Nenechte ji bez dozoru. Poradí vám spoustu příležitostí – ukáže vyhledávací dotazy. Umí být ale i zlý pán (v tomhle případě, zlá paní). Je třeba i vylučovat nerelevantní dotazy – používat vylučující slova, která můžete ale použít i do klasických kampaních ve vyhledávací síti.

Ve stručnosti:

  • Kontrola vyhledávacích dotazů -> Vylučující slova.
  • Kontrola vyhledávacích dotazů -> Příležitosti -> Tvorba nových (ruční) kampaní a sestav ve vyhledávací síti na výrazy, které fungují. Přinášejí relevantní návštěvnost, konverze.
  • Vylepšování textů reklam.

Výhody

  • Rychlé základní nasazení – nemusíte řešit klíčová slova. Máte vyřešené titulky v inzerátech. Jednou sestavou pokryjete celý web.
  • Jde dobře zacílit. Záleží jen na vašem času a možnostech.
  • Je skvělá, máte-li rychle se měnící sortiment. Především v kombinaci s XML.
  • Inzeráty lze zvětšit Rozšířeními, jako v klasické vyhledávací síti.
  • Klíčová slova s přesnou shodou mají přednost. Takže se nemusíte bát, že vám je DSA přebije.
  • Zdroj inspirace pro tvorbu ručních kampaní ve vyhledávací síti.

Nevýhody

  • Sklik zatím DSA neumí (ke dni 4.10. 2018).
  • Plně automatizovaná kampaň. Nikdy nebudete mít 100% pod kontrolou, na co se zobrazujete.

Dejte si pozor

  • Na rychlý rozjezd kampaně. Nastavte raději nižší Max. CPC. Později dle míry spokojenosti navyšujte / snižujte.
  • Na co se reklama zobrazuje. Pohlídejte si vyhledávací dotazy. Z nich zjistíte:
    • Zda se nezobraje to, na co nechcete.
    • Zda se vám nekryje s ručními kampaněmi ve vyhledávací síti. Pokud ano, přidejte vylučující slova.

Další zdroje k DSA

Přednáška o DSA kampaních z PPC offline #10

Follow me

Petr Jiránek

On-line marketing mě baví přes 10 let. Začínal jsem se SEO, nyní se starám hlavně o PPC kampaně našich klientů, mám přesah do projektového řízení. Fascinuje mě použitelnost webu se zvyšováním konverzního poměru.
Chci mít rozhled a prahnu po informacích.
Petr Jiránek
Follow me