Přehled pro vyhodnocování KPI

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (10 votes, average: 5,00 out of 5)

Vyhodnocujete úspěch obchodních aktivit v čase? Že nevíte jak na to?

Pomohu vám. Dal jsem dohromady základní KPI (klíčové ukazatele výkonnosti), které můžete vyhodnocovat. Ať už se staráte o reklamu, nebo celý marketing a zajímá vás, zda se investice vyplácí.

Obsah

KPI ukazatele pro online marketing

Prokliky

Počet prokliků na váš web. Nejčastěji z reklamy Sklik, AdWords. Pozor, neplést s Návštěvami.

Návštěvnost

1 návštěva = činnosti na webu s časovým limitem 30 minut od poslední aktivity. Jakmile dojde k překročení času, zaznamená se další návštěva.

Návštěva je základní metrika v Google Analytics.

Zobrazení

…nebo-li imprese.

Inzerujete v Obsahové síti AdWords, či Sklik? Pak zbystřete.

Tato metrika říká, kolikrát se reklama zobrazila. V samotných systémech pak můžete nastavit počet zobrazení 1 uživateli.

Imprese vás zajímají hlavně pokud budujete brand.

CTR – Míra prokliku

Jeden z ukazatelů, který určuje míru kvality reklamy. Poměr zobrazení reklamy ku počtu prokliků.

CTR = Zobrazení reklamy / Prokliky * 100 [%]

Příklad:

Reklama se zobrazí 1 000 uživatelům, 10 uživatelů na ni klikne. CTR = 1 %. 

CPC – cena za proklik

Neplatíte za zobrazení reklamy, ale až za proklik na inzerát. Typické hlavně pro reklamní systémy Sklik, AdWords, Facebook.

Při inzerci, kde platíte za proklik, vstupujete do aukce. Nabízíte nejvyšší možnou cenu za proklik.

CPC = Cena (náklady) / počet prokliků [Kč]

Druhy CPC:

  • Maximální CPC – cena, kterou nabízíte – skutečná cena není vyšší než vámi nabízena maximální. S výjimkou eCPC.
  • Skutečné CPC – cena, opravdu platíte – menší než maximální cena, kterou nabízíte.

eCPC

Pokud AdWords zbystří zvýšenou pravděpodobnost konverze, může zvýšit nabídku (max. CPC) až o 30 %. V opačném případě ji naopak sníží.

Doporučuji: Aktivujte eCPC vždy, když je to možné. Nutností je zaplé měření konverzí v AdWords.

Konverze

Konverze = stanovený cíl webu.

Jedná se např. o:

  • Objednávka na e-shopu.
  • Odeslaný poptávkový formulář.
  • Registrace do newsletteru.
  • Stažení ceníku apod.

Přečtěte si o konverzích více >>.

Cena za konverzi

Velmi důležitá metrika, zvlášť, pokud nejste e-shop a nemáte k dispozici další metriky typu PNO, ROI apod.

Stanovte si cenu, kterou jste ochotni dát za splnění cíle (odeslání formuláře, zobrazení kontaktu, stažení ceníku apod.).

A jak ji ve výsledku spočítáte?

CPA = náklady / konverze [Kč]

PNO – Podíl nákladů na obratu

Proděláváte? Vyděláváte?

To zjistíte relativně jednoduše díky metrice PNO.

PNO = náklady / obrat* 100 [%]

Jakmile je výsledné procento vyšší než vaše marže, proděláváte. A naopak. Samozřejmě se jedná o hrubý průměr. Ideálně počítejte se značkou (kategorií zboží), na kterou máte zhruba stejnou marži.

PNO již v základu vidíte v reklamním systému Sklik. Pokud ji chcete vidět i v AdWords, přidejte si ji jako Nový sloupec.

ROI – návratnost investic

Výkonnostní ukazatel, podobně jako PNO. Počítá se v procentech.

Pokud výsledek vyjde záporný,

pohybujeme se ve ztrátě. V kladných číslech se nám naopak generuje zisk.

ROI = (obrat – náklady) / náklady * 100 [%]

PCO – Průměrná cena objednávky

Zdánlivě nedůležitý údaj, ale opak je pravdou.

Snižuje se vám Průměrná cena objednávky? Pak vynakládáte větší usílí (balení, administrativa,…) na menší zakázky. A to nechcete.

PCO = Obrat / počet objednávek [Kč]

Jak zvýším PCO?

Způsobů je hodně:

  • Doprava zdarma do xy Kč.
  • Zákazníci k produktu XY ještě kupují YX.
  • Akce – za nákup od 1000 Kč dostanete dárek.
  • … a další

Skore kvality AdWords

Chcete mít levnější reklamu? Nižší CPC, vyšší pozice, lépe plnit cíle a ve výsledku dosáhnout lepšího PNO a ROI?

Pracujte na vylepšení Skore kvality.

Ve stručnosti:

  • Zlepšujte CTR reklam. Testujte nové, vypínejte nevýkonné.
  • Pracujte s vyhledávacími dotazy. Vylučujte nerelevantní balast.
  • Vylepšujte cílové stránky.

Chcete vědět více? Projděte si článek o Skore kvality AdWords.

Podělte se o své zkušenosti

A jaké metriky při vyhodnocování používáte vy?

Pojďte do mě ;-). Pište do komentářů. Uděláte mi radost.

 

 

Petr Jiránek
Follow me

Petr Jiránek

On-line marketing mě baví přes 10 let. Začínal jsem se SEO, nyní se starám hlavně o PPC kampaně našich klientů, mám přesah do projektového řízení. Fascinuje mě použitelnost webu se zvyšováním konverzního poměru.
Chci mít rozhled a prahnu po informacích.
Petr Jiránek
Follow me