Rady pro psaní textů (nejen) na web

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

Píšete texty na web?

Dodržujte, alespoň do začátku, obecně platná pravidla pro psaní textů. Lidem se budou vaše články lépe číst.

Pokud budete dělat dobré nadpisy a chytlavé perexy (úvodníky), budou na ně klikat jak zběsilí.

Nu a až ty pravidla budete znát a dodržovat, tak je klidně (některá) porušujte.

Obecně platné rady

  1. lidé nečtou – skenují, proto i princip obrácené pyramidy – to důležité na začátek (čte až 5x více lidí)
  2. dobře, dobře, tak čtou, ale jenom to, co je fakt zajímá
  3. krátké věty, minimum souvětí a složitých větných konstrukcí
  4. krátké odstavce, ideálně 3 – 5 řádkové odstavce o kratších větách
  5. nepoužívat odstavce přes celou šíři stránky
  6. zlatý řez (řekněme 1/3:2/3 obsahu – ideálně obrázek (1/3), text (2/3))
  7. strukturované texty
    • používat nadpisy
    • používat odrážky
    • pokud je to možné používat tabulky
    • doprovázet texty obrázky, pokud mají smysl
  8. vkládat Call to Action (CTA) – Výzvu k akci
    • na konci pod textem, článkem
    • pokud to situace dovolí, tak i v obsahu článku (pozor, ale, aby nebyl čtenář z článku odveden před dočtením důležitých informací)
    • CTA pokud je jako odkaz vložit klíčová slova
  9. úderné nadpisy
    • použití čísel
    • použití extra znaků
    • použití “magických” slov – Akce, Zdarma, Sleva
    • otevření otázky > odpověď v článku
    • vice o nadpisech se můžete dočíst v článku: Vymačkejte svoje PPC jak citrón (ne, aby jste na ten odkaz klikli než tenhle článek celý dočtete ;-), viz. bod 8.)
  10. úderné perexy (úvodníky)
  11. nepoužívat trpný rod
  12. neslibujte v textech něco co není pravda, hlavním měřítkem je konverze
  13. texty provazujet pomocí interních odkazů
  14. v odkazech klíčový slova – nejen kvůli SEO, ale i aby byl čtenář ujištěn kam daný odkaz vede a co ho tam čeká
  15. kreativita
  16. nastavený styl komunikace
  17. mluvte jazykem mého kmene
  18. škrtat, škrtat a škrtat
  19. vzpomínáte na maturitu a slohovou práci? takže neutíkat od tématu 😉
  20. ideálně pracovat ve dvou a články si navzájem nechat kontrolovat
  21. zvýraznění v obsahu (tučně, kurzíva nee – špatně se čte)
  22. pokud to je možné použít známé symboly, značky a certifikace (táhnou pozornost, zvyšují důvěryhodnost)
  23. použití V a v – nu jednou stanovit a pak používat

Odkud je čerpáno?

Hlavně ze školení o copywritingu Marka Prokopa a Richarda Dobiáše, na kterých jsem v minulosti byl.

Je to konečné?

Ale kdeže, seznam bude nahodile rozšiřován.

Kam dále?

  • mrkněte na na již uvedený odkaz, postupy zkuste při psaní nadpisů a perexů
  • studujte, u lepších na copy než jsem já, u těch, kteří se denně psaním textů živí
Petr Jiránek
Follow me

Petr Jiránek

On-line marketing mě baví přes 10 let. Začínal jsem se SEO, nyní se starám hlavně o PPC kampaně našich klientů, mám přesah do projektového řízení. Fascinuje mě použitelnost webu se zvyšováním konverzního poměru.
Chci mít rozhled a prahnu po informacích.
Petr Jiránek
Follow me